Soep- en zeepconcern Unilever heeft in een eerste ronde een bod gedaan op het Amerikaanse Vogue International, maker van onder meer haar- en verzorgingsproducten.
Dat meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden. Ook branchegenoten als Henkel en L’Oréal hebben naar verluidt interesse getoond.
Vogue is opgericht in 1987. Volgens de bronnen zou een deal de onderneming waarderen op 2,5 tot 3 miljard dollar. Investeerder Carlyle heeft momenteel een belang van 49 procent in het bedrijf dat niet beursgenoteerd is.
Unilever, Vogue en L’Oréal waren niet direct bereikbaar voor een reactie. Henkel en Carlyle wilden geen commentaar geven.
Unilever: balans tussen soep en zeep
De overname van Vogue, dat haar- en huidverzorgingsproducten maakt inclusief shampoos, conditioners en stylingproducten, zou passen in het streven van Unilever om het accent zwaarder op de de tak voor persoonlijke verzorging te leggen.
De activiteiten van Unilever zijn verdeeld tussen aan de ene kant voeding (margarines, soep, thee etcetera) en de huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Die laatste tak biedt in de ogen van het management aantrekkelijkere winstmarges en sterkere groeikansen, bijvoorbeeld in opkomende markten.
Van een splitsing van het bedrijf wil Unilever zelf niets weten, maar dat de groei vooral van de huishoudelijke en persoonlijke verzorging moet komen is duidelijk.
Stevig prijskaartje
Over 2015 zette Unilever in totaal rum 53 miljard euro om: 20,1 miljard euro in de persoonlijke verzorging, 12,9 miljard euro in voedingsproducten, 10,2 miljard euro in huishoudelijke verzorging en 10,1 miljard euro in bij de dranken en ijsjes (refreshments).
De 'operationele kernwinst' van Unilever lag afgelopen jaar op 7,9 miljard euro. Volgens de bronnen die Reuters citeert, behaalt Vogue International een operationele winst vóór afschrijvingen (ebitda) van ongeveer 150 miljoen dollar per jaar, omgerekend ongeveer 134 miljoen euro.
Als Vogue International inderdaad voor 2,5 miljard dollar wordt verkocht bij een operationele winst (ebitda) van 150 miljoen euro, komt dat neer op ruim 16 keer het bedrijfsresultaat.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl